Fastigheten
-
Parkering under vintersäsongen
För att vi skall ha så bra parkeringsmöjligheter under vintersäsongen (framförallt när det snöar), har styrelsen tillsammans med "Reaxell" (entreprenören som sköter snöröjningen) tagit fram följande riktlinjer.När det har snöat kan Reaxell endast garantera oss 4 parkeringsplatser, alltså en per hus. Förklaringen är att de annars inte kommer fram med snöröjningsmaskinen på ett bra sätt.
För att ytterligare underlätta snöröjningen:
Vid snöröjning var snäll att gå ut och flytta er bil, så traktor kan snöröja med säkerhet.Flytta gärna bort era bilar dagtid (när det finns risk för snöfall) till de parkeringsmöjligheter som finns i närområdet, t.ex. Björnen eller Hotell Copperhill. Reaxell har då möjlighet att ta bort all snö på vår parkeringsyta så att vi kan få plats med minst 4 bilar. (+ ev. två extraplatser) - se skiss
Snöröjning kan även behöva göras på andra tider, och för att underlätta för detta tänk på att:
parkera utmed ytterkanten av parkeringen mot skogen, och så nära ytterkanten mot vägen som möjligt - se skiss
det är viktigt att ni backar bakåt så långt som möjligt. Käppar finns uppsatta utmed samtliga kanter för att underlätta
Om möjligt, försök alltid att "tätpacka" parkeringen, dvs. om någon bil flyttats så att en lucka uppstår, är det bra om övriga bilar flyttas efter mot stora vägen
Inga bilar får parkeras framför hus C
Då stora snömassor schaktas upp framför hus c får inga bilar parkeras där.
Vad sker till kommande vintersäsonger?
Styrelsen kommer att arbeta vidare för att öka utrymmet för parkeringen så att fler kan få plats. -
Bil-laddare finns uppsatt på husvägg till Hus D med 2 st ladd möjligheter.
Installera Monta
Monta (https://monta.com/se/) är den plattform vi valt för att ladda bilarna. Börja med att installera ’Monta Charge’ appen i din mobil. Registrera dig i appen och lägg till betalsätt. Du kan också lägga till laddningsnyckel (RFID-bricka).
Med din laddningsnyckel registrerad blir det enklare att starta laddningen eftersom appen inte behöver öppnas vid laddnings tillfället. När registreringen är klar kontaktar du Micael Peterson eller Anthony Sundberg Velander för att bli inbjuden att få använda uttagen. Först när de bjudit in dig som användare i Monta’s plattform, blir uttagen tillgängliga för dig i appen.Förbered laddning
Installera ”Monta Charge” appen i din mobil.
Registrera din användare i appen.
Registrera betalsätt och laddningsnyckel (om du har någon) i appen.
Meddela vilken e-mail adress och mobilnummer du registrerade dig med i appen till Micael eller Anthony.
Ladda bilen
Se till att laddstationens ljussignal lyser grönt.
Sätt i laddkabeln mot laddstationen.
Sätt i laddkabeln i din elbil eller laddhybrid.
Alternativ 1 - Lägg an din laddningsnyckeln, som du registrerat i appen, mot läsaren mitt på laddstationen.
Alternativ 2 - Scanna av QR-koden ovanför uttaget med hjälp av kamera i mobilen och följ instruktionerna i appen.
Alternativ 3 - Lägg an din mobil mot QR-koden ovanför uttaget. Där finns en rfid som nfc läsaren i mobilen känner av. Följ sedan instruktionerna i appen.
Alternativ 4 - Välj uttaget direkt i appen och följ instruktionerna där.
När ljussignalen lyser blått (utan att blinka) har laddningen startat.
Avsluta:
Avsluta laddningen enligt bilens instruktioner.
Dra ur kabeln ur bilen och sedan ur laddstationen.
Laddstationens ljussignaler
Grönt: Redo att användas.
Blått: Laddning pågår.
Blinkande blått: Laddning ej påbörjad eller klar.
Rött: Fel i laddstationen. Kontakta Micael eller Anthony.
Pris
Aktuellt pris per kWh är 3 kr.
Regler
Vi tar hänsyn till varandras behov av både parkering och laddning. Är det fler än ett par bilar som behöver ladda sina bilar så flytta din elbil/plugin-hybrid så snart du laddat klart. Är där fler bilan än parkeringsplatser behöver ni nyttja andra parkeringsplatser i närområdet. Håll kontakt med dina grannar och håll parkeringen öppen för snöröjning när det behövs.
Fel anmäla
Om det uppstår något problem med laddboxen, kontakta Micael eller Anthony.
Kontaktuppgifter
micael.peterson@rfsisu.se, 072 572 23 33
anthony@velander.ner, 072 441 08 33
-
Intern uthyrning
Styrelsen har beslutat att när andelsägare via uthyrning upplåter huset till annan person, SKALL städning efter en sådan vecka utföras av städbolag.
I första hand skall Åsa Toivanen anlitas, men om hon inte har möjlighet kan annat städbolag anlitas.
Detta för att garantera att huset är ordentligt städat efter uthyrning och att vi får en ordentlig avsyning. Andelsägaren ansvarar själv för att boka städning i god tid inför sådant tillfälle. Det är också viktigt att informera den som hyr om vad som gäller kring städning och vad som inte ingår – se anvisning om rutiner vid veckostädning med städfirma. Styrelsen skall också informeras innan uthyrning sker.
Extern uthyrning
Styrelsen har beslutat ta ut en uthyrningsavgift på 1500kr per uthyrningstillfälle denna summa går till underhållsfond. betalas till BG 681-7282, Avgiften skall betalas i förskott utan anfordran.
Styrelsen vill också upplysa om att det är andelsägaren som har det fulla ansvaret vid en uthyrning, samt att uthyrning inte får ske till någon under 30 år.
Förslag på hyresavtal som SKALL upprättas innan uthyrning finner du
Här (PDF) >> -
När ni anlitar Åsa Toivanen för städning
Föreningen har ett avtal med Åsa Toivanen, vilket innebär att de andelsägare som vill anlita städning vänder sig direkt till Åsa.
Betalning sker enklast genom Swish eller att lägga ersättning på diskbänken innan avfärd. Alternativt avtalar med Åsa om faktura då även RUT-avdrag kan nyttjas.
Åsa når ni på telefon: 0705-127494 eller asa.toivanen@telia.com.
Åsa låter hälsa!
"Lättare att avboka sent än att få städtid samma eller nästa vecka"
Swish är bättre än att lämna cash.
Mottager gärna sms om tidig/sen avresa/ankomst inget måste men uppskattat.
Jag fyller inte på toapapper, diskmedel/tabletter, disktrasor, soppåsar eller andra förbrukningsvaror.
Vi har med vårt eget material när vi städar (utom dammsugaren).
Avtalet avser en veckostädning som skall ta 2 timmar, alltså ingen storstädning. Det betyder exempelvis att köket måste lämnas i vettigt skick, utan kladd på skåpssidor, spishäll, kakel, matrester i diskhon etc. Detsamma gäller sängar som skall lämnas med kuddar och täcke på plats och överkast på. Passa på att vädra täcken och kuddar innan ni åker på morgonen.
Det som ingår i städningen är alltså följande:
Dammsugning och torkning av golv.
Dammtorkning.
Borttagning av fläckar på fönsters insidor.
Torkning av skåpdörrar, lådor, kyl och bänkar i köket.
Rentorkning av fläkt, spis och ugn.
Rengöring av badrummen och bastu.
Det ni själva måste tänka på när ni lämnar huset är:
Tag med och släng samtliga sopor, tomglas, hundbajspåsar etc.
Rengör och töm braskaminen på aska.
Diska alla kastruller etc. och sätt in i skåpen. Disk kan även sättas i diskmaskinen som sedan startas innan avfärd. Då plockar Åsa ur maskinen om den är klar under tiden hon är i huset.
Lämna stolar och andra möbler på de platser där de skall stå.
Lämna kuddar och täcke på plats i sängarna och överkast bäddas på.
Töm kyl/frys och skafferi. Salt o peppar lämnas.
Rengör lådor och bestickfack i köket.
Rengör ugnen ordentligt.
Håll efter i köket under veckan så det kan lämnas i vettigt skick.
Inventering av husgeråd ansvarar varje andelsägare för själv. Går något sönder skall det kompletteras så snart som möjligt.
Byt påse i dammsugaren om den börjar bli full.
Städa förrådet. Sopa golv och ställ undan spadar etc.
-
Värmepump Nibe Fighter 310P
Styrelsemedlem i varje hus utför rengöring av filter samt kollar tryck av Nibepannan.
Uppkommer något problem med värmepumpen, uppför sig onormalt på något sätt eller känns akut då värmen är viktig vintertid för att undvika frysskador.
Kontaktas omgående:· Styrelsemedlem i ditt hus.
· Fastighetsansvarige för Brf Kopparberget Åre.
Brf Kopparberget har serviceavtal med Nibe leverantör i Åre
Ändringar av inställningar utförs av Nibe leverantör.
-
Fastighetskötsel sker via AGO Mitt i Åre
AGO Mitt i Åre har lång erfarenhet av att sköta om våra fastigheter. Vi har ett avtal där vissa tjänster ingår. Övriga åtgärder som vi utnyttjar debiteras separat enligt prislista.
I grundavtalet ingår följande:
Regelbunden rondering och tillsyn av husen 1 gång/månad under perioden maj-november.
Snöskottning framför dörrar till varje hus.
Möjlighet till felanmälan.
Jourhållning dygnet runt året om (möjlighet att anmäla akuta fel).
Felanmälan:
Innan felanmälan görs, kontakta alltid någon i styrelsen för att få anmälan godkänd.
Undantag gäller vid fel med avsevärd olägenhet vilka måste åtgärdas omgående, se nedan.
Vid felanmälan ring:
0647-515 00 och välj 2 för kontor.
Telefontid är måndag - fredag 07.00-16.00.Vid AKUT åtgärd ring Jouren:
0703-76 63 18Kolla detta innan du ringer AGO:
Elavbrott:
- Kolla automatsäkringarna i huset! Har de löst ut?
- Kolla med Jämtkraft om det är strömavbrott ( vid mörkt i hela kvarteret)Värmeförlust:
- Kolla termostaterna i varje rum att den gröna lampan lyser på termostaterna.
- Kolla att pumpen i förrådet fungerar och har ström.Vatten och avlopp:
- Vattenläcka, stäng av närmsta Ballofix på rören där läckan uppstått. Meddela styrelseledamot.
- Stopp i avloppet, kan du lösa det så gör det gärna. Annars kontakta styrelseledamot för vidare samtal till AGOUtförandetider:
Vardagar: Sker mellan kl. 07.00 och 16.00. Fel som anmälts skall åtgärdas inom tre arbetsdagar. Sådana fel som innebär avsevärd olägenhet för boende ska åtgärdas omgående under dagtid, dock senast inom fem timmar.
Jourarbeten kan bedrivas på andra tider och efter särskild överenskommelse med beställare.Med avsevärd olägenhet avses förlust av värme, el, vatten eller avloppsstopp.
Allmän avisering om planerade avbrott:
AGO ska utföra allmän avisering vid exempelvis planerad avstängning av vatten eller el under en viss period eller annat ingrepp som påverkar boendes nyttjande.Aviseringen görs senast tre dagar före ingreppet.
För övrigt: Skriv i Loggen (gästboken) samt skicka mail till styrelsen då AGO anlitats och vad åtgärden handlade om.
Adress:
AGO Mitt i Åre
Årevägen 75
830 13 Åre -
-
2-års besiktning